sunnuntai 2. kesäkuuta 2013

Toinen päivä takana ja kolmas edessä

Hihii, hyvää syntymäpäivää, minä! Vielä kun olisi kissat hyrräämässä kainalossa, niin aamu olisi täydellinen.  Suomessa harmittelemastamme steisesta sääennusteesta ei ole jälkeäkään, vaan ulkona meitä odottaa pilvetön taivas ja täkäläiset sääennusteetkin ennustavat mukavan lämpöistä ja kuivaa päivää. Tänään suunnitteilla on Wembleyn alueella kiertelyä, geokätköilyä ja matka Leavesdeniin. Iiik! Lontoon keskusta odottaa meitä jälleen huomenna. Tässä postauksessa on vähän kuvia, mutta koska kuvien selaaminen ja valitseminen oli hidasta (ja paremman kameran kuvien lataaminen tälle pikkuiselle koneelle vielä hitaampaa), julkaisen sitten parempia kuvia myöhemmin kotona.

Eilen käveltiin kirjaimellisesti aamusta iltaan. Lontoon metro on helppo ja selkeä, paitsi jos reiteissä on katkoksia remontin vuoksi.. hieman saatiin pyöriä jossain tuntemattomalla asemalla ennen kuin löydettiin korvaava bussikyyditys. Ei sillä, paikalla pyöri hyvin kiitettävästi metrofirman työntekijöitä ohjaamassa meitä. Onnistuttiin silti vähän pyörimään ylimääräistä :D Ensikerralla osataan jo paremmin.

Wembley

Sitten junailtiin itsemme King's Crossille! Asemalta löytyi sekä aidot laiturit 9 ja 10, että vartavasten Potterfaneille tehty oma 9  3/4 laiturin sisäänkäynti. Paikalla oli vaan jättimäinen jono ihmisiä odottamassa mahdollisuutta kuvata itsensä ko. laituripaikalla, että päätettin jättää omat kuvaamiset väliin. Oli silti tosi hienoa nähdä kyseinen paikka. Kyllä se näytti kovin elokuvista tutulta, vaikkei Tylypahkan Pikajunaa näkynytkään.

Siitä suunnattiin kohti British Museumia, ja matkalla söimme kivassa pienessä brittiläisessä ravintolassa Fish & Chips aterian. Sen syömisen jälkeen olin koko loppupäivän ihan täynnä :D Hyvää oli! British Museumissa oli paljon nähtävää, ja siellä olisi melkein voinut hiipparoida koko päivän. Ehdimme nähdä kuitenkin suunnilleen kaiken, vaikka vain kiinnostavimmat, esimerkiksi keskiajan eurooppa ja vanha egypti pysähdyttiin tutkimaan tarkemmin. Siellä oli mm. kissan muumio!
Westminster Abbey

Museon jälkeen matka jatkui kohti Lontoon keskustaa. Matkan aikana pyörähdettiin paikallisessa roolipelikaupassa, ja käytiin ostamassa postikortit, ja myös suojakuori minun puhelimelleni. Pian edessämme avautuikin jo Trafalgar Square ihmismassoineen, ja sen jälken Big Ben ja parlamenttitalo, London Eye ja lopulta myös Westminster Abbey. Missään näistän emme käyneet sisällä, mutta olivat kyllä todella vaikuttavia ulkoapäin, ja London Eyen jonot olivat kauniina lauantain iltapäivänä aivan järkyttävät.
Bussit ja puhelinkopit nähty!

Lontoon keskusta oli täynnä poliiseja, tiesulkuja ja pieniä mielenilmausporukoita. Polisiien määrä verrattuna protestoijiin oli aika absurdi, mutta kaipa suurkaupungeissa pitää varautua. Pisti vähän naurattamaan, kun vastaan tuli mm. ihan tavallinen punainen Lontoolainen bussi, jossa yli puolet matkustajista oli tiiviisti ikkunasta ulos tuijottavia poliiseja. Lopulta, kun yhdeltä poliisimieheltä kysyttiin, että mitä ihmettä on tapahtumassa (ja pitäisikö johonkin ikävään varautua), saatiin vastaukseksi että "Jotain protestoijia siellä on", ja kun kysyttiin liittyykö asia politiikkaan vai eläimiin (molempiin viittaavia kylttejä oltiin nähty), poliisi kohtautti olkiaan ja totesi että luultavasti molemmista . "Nämä ovat poliittisella asialla, mutta nuo tuolla kauempana puhuvat jotain mäyristä". Jälkeenpäin googlettamalla saimme tietää, että Queenin kitaristi oli kerännyt ihmisiä osoittamaan mieltään mäyrien kannan vähentämistä vastaan. Jännä :P
Poliisiautoja jonossa.

Iltapäivästä kävelöimme Green Parkin ja st. James parkin vehreitä polkuja pitkin kohti Buckinghamin palatsia, ja pyörähdimme istuskelemassa Hyde Parkin nurmikoilla. Mahtava iltapäivä kaikin tavoin! Hyde Parkissa on muuten ihan oikeasti asvaltoitujen polkujen vierellä myös pehmeä hiekkapohjainen reitti ratsukoille! Muutamissa kevyen liikenteen liikennevaloissa ennen Hyde Parkia oli ratsastajille oma painike minun pääni korkeudella :D Mikäs siinä kyllä, hieno paikkahan tuo olisi ratsastella, ja satunnaisista lantapalleroista päätellen sitä myös oikeasti ratsukot käyttävät :)

Hyde Parkin jälkeen oltiin jalkoinemme jo niin väsyneitä, että jätettiin suosiolla Tower Bridge, Tower of London ja toki myös Natural History Museum maanantaille, ja palailimme hissuksemme kohti Wembleytä. Perille pääsimme puoli yhdeksän aikoihin illalla, ja päädyimme väsyneine jalkoinemme ja nälkäisine vatsoinemme pitsalle lähimpään, ja siitä nukkumaan.

Tänään tosiaan edessä Leavesdenin Harry Potter tour elokuvien kuvauspaikalla! Jännittävää!